اخبار

آرشیو خبر ها

سفر آشناسازی (Fam Tour) برای معرفی پروژه هنربومی برای منابع طبیعی (با تاکید برعروسکهای بومی) خراسان جنوبی- پروژه بین المللی ترسیب کربن-منطقه سربیشه

تاریخ برگزاری :سه‌شنبه 26/8/94 الی جمعه 29/8/94

مدعوین :نمایندگان آژانس های مسافرتی طبیعت گردی، راهنمایان تور و کارشناسان گردشگری و هنر، اعضای تیم داوطلب هنر بومی برای منابع طبیعی

بازدید ما از شهر تاریخی خوسف آغاز شد. ابتدا به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف رسیدیم و از کارگاه‌های پارچه‌بافی، گوهرتراشی، گلیم‌بافی، سرمه‌دوزی، جاجیم‌بافی و سفالگری در محوطه ساختمان میراث دیدن کردیم و از توضیحات رییس اداره میراث خوسف بهره مند شدیم.آقای شناسایی رییس میراث خوسف برای ما آب‌انبارها، زورخانه، مطبخ‌ها، کوزه‌های نگهداری غذا، خوراکی مختلف با آیین آماده‌کردن و خوردن آنها و رسوم منطقه را برای گروه تفسیر کردند. بازدید از خانه خان قدیمی شهر یعنی خانه مالکی و آرامگاه ابن حسام خوسفی هم دیگر بازدید ما بود. عصر از باغ اکبریه و بازار و قلعه را دیدن کردیم. سپس در اداره منابع طبیعی بیرجند جلسه‌ای با جناب آقای مهندس یاری مدیر بخش اجرایی پروژه بین المللی ترسیب کربن یاری داشتیم تا با ایشان و فعالیت های پروژه آشنا شویم. صبح پنجشنبه سفر خود را ادامه دادیم و در سربیشه توقفی داشتیم برای خرید سربند-دستمال های بومی که بانوان اصیل روستایی منطقه از آن استفاده می کنند توقف کردیم. سپس به روستای کسراب رسیدیم. روحیه مهمان‌نوازی و شکل کلی روستای کسراب ، برای گردشگری روستایی می‌تواند مناسب باشد. در روستای کسراب به مسجد که اهالی برای ملاقات با ما حضور پیدا کرده بودند، وارد شدیم. ابتدا به گپ‌زدن با آنها پرداختیم، گیس سفیدان روستا با نصب دستمالهای بومی بر سربانوان گروه حس افتخار از داشته های اصیل شان را با ما به اشتراک گذاشتند. آقایان روستا هم به بستن سربندبومی مردانه منطقه با نام مندیل برای مردان گروه شورو واشتیاقی در محل ایجاد کردند.
خانم احسانی مسئول طرح هنربومی برای منابع طبیعی توضیحاتی در مورد نقش گردشگری پایدار در ارتقاء معیشت روستاو حفظ و احیای ارزشهای بومی ارایه دادند. آقای سهرابی -پژوهشگر حوزه نمایش و عروسک و مدیر موزه اسباب بازی کاشان به اجرای نمایشی با عروسک‌های مختلف نقاط گوناگون ایران پرداخت. این کار باعث توجه بیشتر شرکت کنندگان به اهمیت عروسک ها و نقش مهم آن در سایر نقاط کشورشد.
در این روستا و سایر روستاها، در کنار بررسی پتانسیل‌های گردشگری منطقه و هم‌چنین شنیدن نظر روستاییان درباره گردشگران ، به موضوع داستان‌ها نیز بسیار پرداخته شد. طبق نظری که تیم داوطلب هنر بومی برای منابع طبیعی با سرپرستی خانم احسانی در این مدت داشته است و هم‌چنین نظرات برخی کارشناسان، یکی از راه‌های گسترش علاقمندی به عروسک‌ها در سطح کشور، داستان‌سازی است. کودکان معمولا بعد از خواندن داستانی و یا دیدن انیمیشنی از آن داستان، به داشتن شخصیت‌های داستانی و کارتونی در قالب عروسک و اسباب‌بازی که قابل لمس هم باشد، علاقه نشان می‌دهند. در مورد این عروسک‌ها بهتر است داستان‌ها از دل خود عروسک‌ها و فرهنگی که مردم همان مناطق با آنها درگیر هستند، خلق شود. در این سفر تلاش شد که از کودکان و مادرانشان خواسته شود که در کنار هم و با تلاش بیشتر و حساسیت بالاتر به داستان‌ها بپردازند و سعی کنند داستان‌های قدیمی‌ منطقه شان را یادآوری و احیا کنند.
سپس وارد روستای بعدی پروژه یعنی حجت‌آباد شدیم. این روستا به نسبت قبلی، بسیار شرایط زیستی سخت تری دارد. فقط زنان در مسجد جمع شدندبدون حضور و مشارکت مردان! در این روستا جاذبه گردشگری خاصی وجود ندارد ولی بانوان علاقمند و توانمند عروسک ساز که حیوانات اهلی خود را با مواد و مصالح موجود می سازند توجه گردشگران فرهنگی را به خود جلب کنند.
بعد از حجت‌آباد به سمت سربیشه و از آنجا به روستای تاجمیر رفتیم. روستای تاجمیر به صورت طولی در کنار جاده کشیده شده است. به همین دلیل فاصله دو سر آن زیاد است. البته عرض آن خیلی کم است. تاجمیر به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. ما ابتدا به تاجمیر پایین وارد شدیم. در این روستا فرهنگ، لهجه و پوشش افراد بلوچی بود. از همین نگاه جاذبه‌ای محسوب می‌شدند. این روستا بیشتر از آنکه جاذبه‌ای طبیعی یا انسان‌ساخت داشته باشد، از نظر مردم‌شناسی برای گردشگری مناسب است. همان روال توضیح، صمیمی‌شدن، سربندبستن، پوشیدن لباس، اجرای نمایش، نقاشی‌کردن بچه‌ها و... در این روستا هم اتفاق افتاد و تجربه به یادماندنی برای ما رقم زد.
جمعه 29/8/94روز آخر سفر بود. بعد از صرف صبحانه به سمت روستای تاجمیر بالا حرکت کردیم و قبل از ساعت 9 به آنجا رسیدیم. فضای این روستا کاملا شبیه تاجمیر پایین است. در واقع همگی اهل یک روستا و اغلب با هم قوم و خویش هستند. فرهنگ و ظاهرشان هم شبیه آنهاست.
در این آخرین محل نیز همان مراحل مشابه فعالیت های روزهای قبل با کمی تفاوت و تنوع اجرا شد و اهالی از حضور مهمانان استقبال کردند.